Wednesday, November 25, 2009

Tips Sahabat Sejati...


SAHABAT??Apa itu sahabat....

Maksud sahabat disini adalah sama seperti kawan, akan tetapi mempunyai makna yang lebih mendalam.

Seorang sahabat sentiasa bersama kita sama ada kita senang mahupun susah. Mereka akan menolong kita sekiranya kita dilanda kesusahan. Jika orang yang kita panggil sahabat hanya bersama kita dikala senang dan meninggalkan kita ketika susah, maka orang itu bukanlah seorang sahabat... fikir-fikirkan lah...


Adakah anda sahabat sejati??Mari kita tengok adakah anda tergolong dalam golongan sahabat sejati ataupun sebaliknya...


TIPS SAHABAT SEJATI....


Antara ciri-ciri sahabat sejati adalah :

î Sahabat penolong,
Ciri-ciri sahabat penolong: ia menjaga diri kamu dan barang kamu sewaktu kamu tiada, ia melindungi kamu
sewaktu engkau ketakutan, dan ia membantu lebih dari yang kau perlukan
î Sahabat pada waktu senang dan susah,
Ciri-ciri sahabat pada waktu senang dan susah: ia menceritakan rahsianya kepadamu, ia menjaga segala rahsia dirimu, ia tidak meninggalkanmu saat kamu kesulitan, dan bahkan ia rela berkorban hidup bagi dirimu.
î Sahabat yang memberi nasihat baik,
Ciri-ciri sahabat yang memberi nasihat baik: ia menghalang kamu berbuat jahat, ia menyuruh kamu berbuat baik, ia memberitahukan kebenaran yang belum pernah engkau dengar, dan ia menunjukkan kamu jalan yang benar.
î Sahabat yang bersimpati.
Ciri-ciri sahabat yang bersimpati: ia tidak bergembira atas kesusahanmu, ia turut senang atas kebahagiaanmu, ia menghalang orang lain mengejek dirimu, dan ia membenarkan orang yang memuji dirimu.






TIPS MENUNJUKKAN BUKAN SAHABAT SEJATI....


Antara ciri-ciri bukan sahabat sejati ialah:

. Sahabat yang tamak,
Ciri sahabat tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta banyak, ia melakukan pekerjaan karana takut, dan ia hanya kepentingannya sendiri.
· Sahabat yang besar mulut,
Ciri-ciri sahabat yang besar mulut: ia menceritakan tentang hal-hal lampau kamu, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
· Sahabat penjilat,
Ciri-ciri sahabat penjilat: ia menyetujui hal-hal yang salah, dan dia tidak memberitahu hal-hal yang benar, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu.
· Sahabat pemboros.
Ciri-ciri sahabat pemboros: ia menjadi kawan kamu jika kamu gemar berpesta, senang berkeliaran di jalan pada waktu malam, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan, dan jika engkau gemar berjudi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...